Saturday, December 31, 2011

The date..

Assalamualaikum..

After months of procrastinating (haha..), the due date is next week. I must submit my thesis next week! No excuses! No reasons! Just next week! Well, actually I set up the due date myself because I can't take it anymore.. I must submit it to my supervisors ASAP. So, no updates here (maybe for a week..) and I would like to say Happy 2012 to all of you.. Wish me luck! (I hope there is no major corrections on my thesis.. Amin.. )..

Tuesday, December 27, 2011

Boboi as Puteri Gunung Ledang and Si Bongkok..

Assalamualaikum..

Actually I have no idea what to post here this week.. then I came across to this on Youtube.. which made me and my family laughed last week.. hehe.. for those who haven't watched it.. enjoy!





I really hope Boboi will do the best in the final of Maharaja Lawak Mega!

Friday, December 23, 2011

something to think about...

Assalamualaikum...
Tak faham dengan sikap manusia yang mempunyai sesuatu yang berharga tapi tak dimiliki oleh orang lain, merungut dengan apa yang dia ada tu.. tak pernah fikir perasaan orang yang kurang bernasib baik, yang tak miliki apa yang dia ada..sedihnya rasa...

Thursday, December 22, 2011

Konserto Terakhir

Assalamualaikum..
(Petikan berita dari Berita Harian)



KUALA LUMPUR: Novel Konserto Terakhir karya Sasterawan Negara, Datuk Abdullah Hussain akan menggantikan novel Interlok sebagai teks Komponen Sastera (KOMSAS) bagi pelajar Tingkatan Lima mulai tahun depan.
Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abdul Ghafar Mahmud, berkata penggantian teks KOMSAS bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia itu membabitkan pelajar bagi Zon Dua meliputi Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya serta Selangor.
“Novel Konserto Terakhir telah melalui proses penyaringan dan pemilihan ditetapkan serta sesuai digunakan sebagai teks KOMSAS berdasarkan nilai dan mutu karya dihasilkan,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.
Pada 14 Disember lalu, Kabinet memutuskan bahawa penggunaan novel Interlok, yang juga karya Abdullah, sebagai teks KOMSAS Tingkatan Lima tidak akan diteruskan mulai tahun depan.
Keputusan itu dibuat berikutan timbulnya rasa kurang senang sesetengah masyarakat selain bagi mengelak mana-mana pihak daripada terus mempolemikkannya.
Novel Konserto Terakhir, yang pernah dijadikan teks KOMSAS Tingkatan Lima di Zon Dua dari tahun 2000 hingga 2010, berkisar mengenai perjuangan hidup dan kegigihan seorang anak muda dari kampung yang berhijrah ke bandar untuk mencari pekerjaan dan akhirnya berjaya menjadi seorang seniman besar negara. – BERNAMA

p/s: teringat waktu 'struggle' masa Tingkatan 5 dulu.. novel ni la yang dihadap selama setahun.. dari kulit depan sampai kulit belakang.. nasib baik suka baca novel, tak jadi masalah untuk 'explore' elemen-elemen sastera ni.. :-)  rasa bertuah sebab dapat belajar sastera walaupun dalam aliran sains.. thanx to Malaysia's education system.. (my husband always asked what I learned from 'sastera'.. hehe.. dia tak sempat belajar sebab masa dia Form 5, komponen sastera ni belum ada/belum wajib untuk aliran sains) rasa bertuah pun ada.. hehe..

Duit baru Malaysia!

Assalamualaikum..
Wah..rasanya ramai blogger-blogger lain dah buat 'post' ni.. Saja nak buat juga.. Teruja tengok duit RM20 yang warna kuning-oren tu.. cantik sangat.. tak sabar rasanya nak pegang.. hehe.. apa pun, kena tunggu Julai 2012.. duit syiling baru pula bulan depan dah boleh guna.. mesti akan rasa pelik bila guna duit baru ni.. harap tak adalah rakyat Malaysia yang tak tahu kewujudan duit baru ni.. jangan nanti ada pula peniaga-peniaga yang tak nak ambil duit daripada pelanggan sebab ingat tu duit negara lain (terutama duit syiling tu).. hahaha...


Wang baru Malaysia (gambar kredit kpd Harian Metro)

Menurut Harian Metro (22 Disember 2011), 'Bertemakan ‘Keunikan Malaysia’, siri keempat wang kertas itu memaparkan ekspresi tradisional seni dan kraftangan, keajaiban alam, flora dan fauna, ekonomi dan tradisi, manakala bahagian depan semua denominasi wang kertas pula mengekalkan potret Yang di-Pertuan Agong pertama, Tuanku Abdul Rahman Tuanku Muhammad, bunga raya dan corak songket kain tenunan tradisional.'

Wednesday, December 21, 2011

just wondering..

Assalamualaikum...

If I want to sell a collection of old postage stamps (very old).. is there anybody who's interested in buying them?
Let me know.. I might display them here..maybe next week..

i want a new phone

Assalamualaikum..
Well, my birthday is in 2 months time and I hope that someone will noticed this post.. :-)
I've been using the same phone since the past 3-4 years and Alhamdulillah, it is still in a best condition but I really want a new phone just because.. I want a new phone.. (that's the only reason). New phones now are so sophisticated and I don't want to be left behind.. On my wishlist.. the number 1 spot goes to the Samsung Galaxy Note.. hehe.. (other smartphones will be fine too..)



Hope it will come true..









Tuesday, December 20, 2011

Late dinner at the Islamic Trattoria, Bangi..

Assalamualaikum..

Alhamdulillah... me and my husband has been married for a year now.. We are so happy together! Alhamdulillah. I realized that we've become more closer day by day.. and I am really thankful for what we have together.. So, after my brother in-law's wedding reception last Sunday (which is 18th December, our official wedding anniversary date..another date is 11 Muharram), we went to a restaurant called Islamic Trattoria (Wadihana) at Bangi.. they served pizza and pasta.. oopss..this time no pizza.. I had pasta..hehe.. The restaurant is quite nice.. like a fine dining restaurant and owned by Muslims.. there is a variety of pizza and pasta to choose..so .. I ordered 'Alfredo' which was nice but the cream was quite heavy for me.. and of course, I shared the plate with my husband because of the price..haha.. a bit expensive, la.. and my husband didn't want to eat much..so we just ordered a pasta and a drink..


also known as Wadihana
Islamic Trattoria-the menu
restaurant view
what I'd ordered- Alfredo (RM 19.90)
Wadihana have another restaurant called the Islamic Kitchen and I heard that they served Laksa Johor..em, yummy..I must try that next time..and I also want to try their pizza.. I saw other customers with the pizza and it looks so good.. hee..
ok..that's all for now..


BlogMalaysia.com

Thursday, December 15, 2011

Pizza LAGI!

Assalamualaikum...

Huh... harap tak ada yang bosan tengok tajuk di atas..hehe.. saya memang gila pizza.. tadi ternampak gerai pizza baru kat Puncak Alam ni.. apa lagi..nak cubalah.. mana tau sedap, boleh beli lagi.. haha.. Belum makan lagi pizza ni, tapi teruja nak kongsi kat blog .. Kepada yang berminat, datanglah ke gerai-gerai sementara Fasa 3, Puncak Alam..carilah gerai bernama Diddy's Pizza (gerai ni dibuka setiap hari kecuali hari Rabu). Saiz biasa (lebih kurang saiz personal) macam kat bawah ni RM10..saiz lain tak ingat pula harganya berapa..2 kali ganda la kot..

Diddy's Pizza

Chicken pizza

Oklah.. nak makan.. ;-)

Pendapat tentang Ombak Rindu...

Assalamualaikum..
Hmm..semalam pergi dating ramai-ramai dengan keluarga..tengok Ombak Rindu kat GSC One Utama.. 'Full House'.. Mula-mula rasa macam.. 'boleh ke aku tengok cerita ni?' yelah, sebab banyak reviewer kata tak berapa best.. tapi tadah mata jugalah.. hehe..
Ceritanya OK juga..cuma agak lambat nak 'bergerak'.. rasa macam tengok cerita slow motion .. hehe.. Pelakon-pelakon pun OK..Tapi rasanya lebih OK kalau Lisa Surihani jadi Izzah dan Maya Karin jadi Mila.. haha.. ni pendapat sendiri saja.. Aaron Aziz sesuailah juga jadi Hariz tu.. tapi bab pakaian pelakon-pelakon wanita tu.. tak berkenan langsung.. harap lepas ni, tolonglah ada yang peka dengan pakaian ye..
Rasanya nak beli novel Ombak Rindu lah.. mesti baca novel lagi best (as usual).. hehe..




Tuesday, December 13, 2011

Cheese Burst for Us!

Assalamualaikum...

I think everyone knows that I'm a pizza lover. And Dominos Pizza is my favourite! They have come out with new pizza..the Cheese Burst! I had it last Sunday..and it was great..and of course..yummy!

Cheese Burst!

Extravaganza with Cheese Burst!


Cheddar sauce between the crust

My slice

Alhamdulillah...We have celebrated our anniversary even though with a box of pizza.. hehe...

We love Puss in Boots!!

Assalamualaikum..

Last week, we had a chance to see Puss in Boots! The movie was great and very entertaining.. Since both of us love cat so much..we were so excited while watching the movie.. hehe..

hee...


we don't know what are those but my hubby looks great between them..hee..
Happy anniversary to us!!

Tuesday, December 6, 2011

Kita Satu




Sering ku bertanyakan
Di manakah hatimu sayang
Kian lama ku simpan
Penyesalan cinta dalam diam
Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan
Kita telah ditakdir bersama
Teman hidup di dunia
Malam siang kita jadi satu
Kerana engkau adalah milikku
Pegang tanganku seeratnya
Dunia ini berputar ligat
Mengapa harus ada sesal
Andainya tersungkur tetap bersama
Sampai bila harusku pendam
Layan cinta dan perasaan
Dengan lafaz ku bisikkan
Kerana engkau adalah milikku

Happy anniversary, sayang..

Cendawan goreng!

Assalamualaikum..
Malam tadi sempat juga masak cendawan goreng..walaupun dah pukul 10pm..hehe.. teringin pula.. lagipun tak elok simpan cendawan lama-lama..nanti rosak..kan rugi.. Sambil tengok Masterchef US (S2), makan cendawan goreng yang panas dan rangup..hehe..

Cendawan tiram 'fresh' dari Serendah

Tepung Nona Crispy Fry



Goreng..goreng..


Sedia dimakan..
Haa... itulah dia.. sedap sungguh..rasa macam makan ayam goreng pula.. Alhamdulillah..

Monday, December 5, 2011

things we want to do...

Assalamualaikum..

Our 1st wedding anniversary is just around the corner.. but, we didn't know what to do about it.. my husband is super busy.. He spent 12 hours (every weekdays) at the lab.. and it is so frustrating if he have to go there on the weekend.. At night, he will get busy again after dinner..doing some work, looking for journals..and get tired after that.. 

We certainly cannot celebrate our anniversary on the exact date because we might be busy.. attending weddings and on top of that, my brother in-law's wedding reception. Of course there are any other dates so we can just postponed it but..it is not the same..the feeling is not there..haha.. I need to get some ideas or whatever so that we can celebrate it..just the two of us..away from anybody else.. the truth is.. I've been so tired all year long.. why? hmm..too much to discuss here..better keep it with myself..

I feel a little bit of jealous with people who can celebrate their anniversary by going on a trip or holiday.. I certainly want that but we cannot afford it at this time and also we don't have the time..

How about having dinner outside? hmm..that's another thing.. if we go for a fancy dinner.. I will get guilty.. because money is the big concern now in our lives.. cooking dinner? it is usual for me..haha..
aaahh.. how lucky everybody else are...
so, I think... we'll just stay at home..
(any brilliant ideas from you guys?)

 


Friday, December 2, 2011

Amalan 'Asyura (source: iluvislam.com)

Ustaz.. Boleh tak terangkan berkenaan puasa asyura? Bila puasanya? Saya dengar 9 & 10 Muharram. Ada yang bagitau saya 11 pun sunnat puasa. Bagaimana yang terbaik? Apa lagi amalan baik di hari Asyura? Syukran.
Jawapan:
Selang beberapa hari lagi, kita akan berjumpa hari 'Asyura' (عاشوراء) sekali lagi. Di bawah ini saya nyatakan beberapa hukum yang disebutkan oleh para Fuqaha' berkaitan 'Asyura'.
1. Bilakah 'Asyura'?
Pendapat pertama : Ibn Abbas Radhiyallahu 'Anhuma berpendapat 'Asyura' adalah pada 9 Muharram.Pendapat kedua : Jumhur Fuqaha' berpendapat 'Asyura' adalah pada 10 Muharram.
2. Bila Sunnah Puasa?
Sunnah berpuasa seluruh bulan Muharram. Ini kerana ia termasuk salah satu daripada bulan-bulan haram.Sunnah muakkadah (yang sangat dituntut) berpuasa pada 10 Muharram (hari 'Asyura').Sunnah juga berpuasa pada 9 Muharram.Sunnah juga berpuasa pada 11 Muharram.Sunnah juga berpuasa 1-10 Muharram menurut sebahagian Fuqaha'.
3. Kelebihan berpuasa pada 10 Muharram?
Diampunkan dosa setahun yang lalu (hadis sahih riwayat Imam Muslim).Pada hari tersebut Nabi Musa diselamatkan daripada Fir'aun. Maka puasa tersebut adalah sebagai tanda kesyukuran*. Ummat Islam lebih berhak berpuasa daripada Yahudi (yang juga berpuasa pada 'Asyura') kerana aqidah yang sama dengan Nabi Musa.
* ia juga dalil bahawa Islam membenarkan sambutan diadakan untuk mensyukuri sesuatu perkara setiap tahun. Oleh kerana itu juga, maka sambutan maulid dibenarkan di dalam Islam sebagai tanda kesyukuran.
4. Mengapa pula puasa pada 9 Muharram?
Hadis Nabi yang bermaksud: Jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari kesembilan. Namun baginda telah wafat pada tahun berikutnya.Membezakan dengan amalan orang Yahudi.Ihtiyath (berhati-hati). Kemungkinan kiraan taqwim tersilap, kita tetap dapat berpuasa pada hari 'Asyura'.Termasuk bulan-bulan haram.Termasuk 10 hari pertama Muharram yang disunnahkan berpuasa oleh sebahagian Fuqaha'.
5. Hikmah berpuasa pada hari 11 Muharram?
Ihtiyath (berhati-hati). Kemungkinan kiraan taqwim tersilap, kita tetap dapat berpuasa pada hari 'Asyura'.Termasuk bulan-bulan haram.
6. Apakah amalan terbaik selain berpuasa pada hari 'Asyura'?
Meluaskan rezki (berbelanja makanan, minuman, menggembirakan kanak-kanak dan kaum keluarga).
7. Apakah kelebihannya?
Dilapangkan oleh Allah rezekinya selama setahun.*
* Hadis diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dan Attabrani dengan pelbagai sanad. Imam Baihaqi menyebutkan, sanad-sanadnya dhoif, tetapi apabila dihimpunkan kesemuanya maka ia menjadi kuat.
8. Apakah yang dilakukan oleh para salafussoleh pada hari 'Asyura'?
Disebutkan di dalam nota kaki kitab Fathul 'Allam oleh Syaikhuna Muhammad Alhajjar, menakalkan kitabAlmadkhal oleh Ibnul Hajj, para salafussoleh tidak akan melalui musim-musim ini melainkan dengan banyaknya ibadah, sedekah, berbuat kebajikan dan meraih kelebihannya, bukanlah dengan makan dan minum, bahkan bersegera menambahkan sedekah dan berbuat baik.
9. Apakah contoh amal kebaikan yang digalakkan oleh para ulamak untuk dilakukan pada hari tersebut?
Apa jua amalan kebajikan baik dilakukan pada hari yang mulia tersebut. Antara yang diajarkan oleh para ulamak adalah bersiwak, bercelak, berwangi-wangi, mengusap kepala anak yatim, menziarahi orang soleh dan para ulamak.
10. Apa hukumnya merobek pakaian, meronta-ronta dan memukul badan seperti mana yang dilakukan oleh Syi'ah pada hari 'Asyura' meratapi pemergian Sayidina Husin?
Hukumnya haram. Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan satu hadis daripada Sayyidina Ibn Mas'ud r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Bukanlah daripada kalangan kami orang yang memukul dada, mengoyak kain dan menyeru dengan seruan jahiliyyah (yakni meratap seperti ratapan kaum jahiliyyah)."
Wallahu A'lam
- Artikel iluvislam.com

Biodata Kolumnis

Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Aljoofre merupakan salah seorang panel agama iluvislam.com. Memiliki Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam bidang Syariah dari Universiti Al-Azhar, Mesir dan seterusnya meyambung Sarjana Syariah juga di Mesir (Feqh Perbandingan Mazhab) (kajian bertajuk: Hukum hakam Masjid : Kajian Perbandingan Mazhab dan Permasalahan Kontemporari). Beliau kini merupakan penceramah terkenal di Malaysia dan sering muncul di kaca TV. Ustaz menulis di aljoofre.iluvislam.com.

Wednesday, November 30, 2011

just like before..

Assalamualaikum..

It has been a busy week...and it will continue for another few weeks.. as for last year at this very moment, I was handling my own wedding..but for this year..it's my brother in-law's wedding.. Well, I'm not handling it 100% but being a part of it, of course... the ceremonies (akad nikah & reception) were over at the bride's side so now we have to prepare for the receptions (yes, reception with the letter s) for the groom's side. We'll have 2 receptions.. the first one will be at my in-laws hometown at Bagan Serai, Perak and followed by another reception at Putrajaya.. ( just like what me and my husband had early this year).
With my masters thesis that already gave me a major plus severe headache, I have to stay positive and balancing my study and family affairs wisely.. haha.. and I also have to be more concern on my health as it has been upside down since I got married..
As for the newlyweds, Mohd Yunus and Nur Eliana, congratulations on your wedding and all the best!




Friday, November 25, 2011

Bunga April

Assalamualaikum..

Hehe.. me and my husband have our new fav tv show.. which is Bunga April (TV3, Tuesday-Thursday, 10.30pm). Here is the synopsis.. (taken from tv3.com.my). The story is quite interesting..

BUNGA APRIL menyelami dunia korporat disebalik kemegahan syarikat Wangsa Holding, dimana ketokohan dan kewibawaan Tan Sri Azmi (Mustapha Kamal) diwarisi oleh anak kandungnya, Azman (Zack X-Factor). Terkenal dengan karisma yang tinggi, Azman dilihat sebagai individu yang paling layak untuk menerajui syarikat ayahnya suatu hari nanti. Kesungguhan Azman juga menjadi kebanggaan Puan Sri Hamidah (Noniswara), seorang ibu dan isteri kepada keluarga Tan Sri Azmi. Berbanding Azman, Johar (Shahz Jazle) pula berbeza acuannya. Merupakan anak tiri Tan Sri Azmi hasil daripada perkahwinan kedua bersama Puan Sri Aishah (Aida Aris), Johar lebih selesa jika tidak bergelumang di dalam dunia korporat. Mewarisi sikap rendah diri dan keperibadian yang sederhana daripada ibunya, Johar sering menjadi rujukan dan pilihan kedua di dalam apa sahaja keputusan dan pilihan yang dibuat oleh Puan Sri Hamidah. Walaubagaimanapun, Tan Sri Azmi sedar bahawa kedua-dua anak lelakinya mempunyai kelebihan masing-masing, berdasarkan hubungan mereka yang cukup rapat, bagai isi dan kuku. Langit tidak selamanya cerah, kejayaan dan kemegahan keluarga dan syarikat milik Tan Sri Azmi dicemburui dan menjadi dendam bagi Sophian (Redzuan Hashim), rakan lama Tan Sri Azmi. Turut memiliki sebuah syarikat yang dikenali sebagai Media Corp, dan syarikat tersebut hanyalah untuk menutup mata pihak berkuasa daripada menghidu kegiatan sebenar beliau sebagai seorang taikun kongsi gelap dan mempunyai ramai pengikut. April (Tasha Shilla), anak tunggal Sophian ternyata tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan bapanya untuk memperoleh kekayaan dan kejayaan. Sebagai tanda protes, April meninggalkan jejak langkah bapanya dan membuka sebuah kedai kecil menjual bunga. Johar jatuh hati apabila terlihat kecantikan dan ciri-ciri ringkas yang terdapat pada April. Setelah beberapa minggu menyakat April, Johar memperkenalkan dirinya sebagai Junaidi atau ‘Jun’ dan hubungan mereka menjadi rapat dan akhirnya cinta berputik dan semakin mekar setiap hari. Disebabkan cinta, Johar tekad untuk memajukan diri dan langkah terbaik yang mampu dilakukannya bermula di Wangsa Holding. Pada masa yang sama, Sophian sudah tidak dapat membendung rasa geram dan cemburu dihatinya terhadap Tan Sri Azmi mengambil keputusan untuk mengugut kawan lamanya itu serta ingin mengahwinkan April dengan Azman sebagai jaminan ikatan pertalian di antara dua keluarga. Demi maruah keluarga, Azman bersetuju. Pada mulanya, April mengamuk apabila mendapat tahu bahawa bapanya telah menerima pinangan untuk dirinya namun keadaan menjadi reda setelah dia mengetahui bahawa pinangan tersebut datang daripada keluarga Tan Sri Azmi. Tiba-tiba, keadaan kembali menjadi tegang apabila Puan Sri Hamidah membocorkan rahsia mengenai pinangan tersebut sebenarnya datang daripada Azman dan bukan ‘Jun’ iaitu Johar. Sangkaan April ternyata meleset dan dia mula memberontak.




The most patient and docile cat ever!

Both the cat & baby are super cute!!

Postgraduate Education (UiTM)

Come join us!!

Bulan-bulan Islam (source: iluvislam.com)

1 Muharram bakal menemui kita beberapa hari sahaja lagi. Di kesempatan ini, apa kata kita melihat semula apakah bulan-bulan yang ada dalam kalender Islam. Selain itu, kita akan melihat juga perkara menarik di sebalik setiap bulan.
(Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu dan perangilah kaum Musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa). (Surah Al-Taubah : 36)
Dua belas bulan yang disebut oleh Allah di dalam ayat di atas telah dihuraikan oleh Rasulullah SAW di dalam sebuah hadith yang telah diceritakan oleh Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a bahawa Rasulullah SAW memberikan khutbah ketika ibadah haji dengan berkata:
Ketahuilah bahawa masa berputar seperti mana hari Allah menciptakan langit dan bumi, setahun ada 12 bulan antaranya empat bulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab yang terletak antara Jumada dan Syaaban. (Hadis Riwayat Imam Ahmad)
Bulan dalam bahasa Arab disebut "Al-Syahru" bermaksud bulan yang merujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam Islam yang dipanggil bulan-bulan Hijriyah. Tarikh Hijriyah Islam yang pertama adalah bermula ketika Nabi Muhammad SAW serta umat Islam telah sampai dan berhijrah ke Madinah. Nama-nama bulan Arab yang telah diiktiraf sebagai bulan Islam dan telah dirasmikan penggunaannya oleh Saidina Umar al-Khattab r.a adalah seperti berikut :
Muharram
Muharam  ertinya diharamkan. Bulan ini merupakan bulan yang termasuk dalam senarai bulan-bulan yang diharamkan berperang.
Safar
Safar adalah bulan ke-2 dalam bulan Islam yang bererti kosong, kerana penduduk Arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas. Rumah menjadi kosong.
Rabiulawal dan Rabiulakhir
Rabiulawal dan Rabiulakhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mengeluarkan bunga dan tumbuhan menghijau. Rabiulawal dan Rabiulakhir merupakan bulan Islam yang ke-3 dan ke-4.
Jumadilawal dan Jumadilakhir
Jumadilawal (Jumada al-Awwal)  dan Jumadilakhir (jumada al-Akhir) , merupakan bulan ke-5 dan ke-6. Perkataan Jumada bermaksud kemarau di mana bulan ini merupakan musim kemarau yang bermula pada bulan Jamadilawal dan berakhir pada Jamadilakhir.
Rejab
Rejab adalah bulan ke-7 pula bermaksud mengagungkan dan membesarkan. Menurut sejarahnya, bulan Rejab dimuliakan orang Arab dengan menyembelih anak unta pertama dari induknya. Pada bulan ini dilarang berperang dan pintu Ka'bah dibuka.
Syaaban
Syaaban bererti berselerak/ pecahan yang banyak, di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka keluar bertebaran pada bulan ini setelah terpaksa berkurung di rumah ketika bulan Rejab. Pada bulan ini juga, mereka keluar beramai-ramai mencari air dan makanan.
Ramadhan
Ramadhan merupakan bulan ke-9 dalam kalendar Islam. Ia bererti terik atau terbakar, kerana kebiasaannya pada bulan ini, cuaca sangat terik dan panas di Semenanjung Arab. Dan setelah Islam menapak, bulan ini merupakan bulan puasa bagi umat Islam.
Syawal
Syawal pula dinamakan sempena dengan musim di mana unta kekurangan susu pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja Tasyawwala yang bermaksud sedikit atau berkurangan. Manakakala setelah kedatangan Islam, Syawal merupakan bulan peningkatan kebajikan setelah melewati masa latihan pengendalian diri selama sebulan penuh dengan puasa Ramadan. Pada awal bulan Syawal, kaum Muslim merayakan Hari Raya Idul Fitri atau perayaan yang menandai kemenangan melawan hawa nafsu. Syawal merupakan bulan ke-10 dalam kalendar Hijrah.
Zulkaedah
Zulkaedah merupakan bulan ke-11, ia merujuk kepada kebiasaan penduduk Arab zaman sebelum Islam tidak berperang kerana ia termasuk dalam bulan-bulan haram berperang. Perkataan Kaedah itu berasal dari 'Qa 'ada' yakni duduk.
Zulhijjah
Zulhijjah adalah bulan ke-12 dan bulan terakhir Hijrah. Ia disebut Zulhijah (Ar.: Zu al-Hijjah) yang berarti "yang empunya haji". Pada zaman sebelum kedatangan Islam, bulan ini merupakan bulan untuk melakukan ibadah haji ke Mekah (Ka'bah). Setelah kedatangan Islam, ibadah haji masih tetap dilaksanakan pada bulan Zulhijah yakni pada tanggal 8, 9 dan 10 Zulhijah.

Thursday, November 17, 2011

Dinner at Medan Ikan Bakar Pantai Jeram..

Assalamualaikum

Emm.. I think I'm going to let the pictures do the talking.. thank you!

 









Location : Batu 19, Jalan Pantai Jeram, 45800, Jeram, Selangor
Phone number: 03-32646102

My baby brother is officially a UiTM's student!

Assalamualaikum..
Well, I've been so busy for the last two weeks and I didn't have the chance to update this page.. sorry, dear readers.. but.. I'm back! The good news is, my youngest brother has finally step his foot in the university. He's pursuing his study in Diploma of Landscape Architecture in UiTM. Me and parents just got back from Seri Iskandar, Perak to sent him there. Hopefully, he will done his best and did not let us down. Dear brother, we are so proud of you and we want you to always be that..

with our mom




that's all...

Thursday, November 3, 2011

Twitter (source: wikipedia.org)

Twitter is an online social networking and microblogging service that enables its users to send and read text-based posts of up to 140 characters, informally known as "tweets".
Twitter was created in March 2006 by Jack Dorsey and launched that July. Twitter rapidly gained worldwide popularity, with 200 million users as of 2011, generating over 200 million tweets and handling over 1.6 billion search queries per day. It is sometimes described as "the SMS of the Internet."
Twitter Inc., the company that operates the service and associated website, is based in San Francisco, with additional servers and offices in San Antonio, Boston, and New York City.

Twitter's origins lie in a "daylong brainstorming session" held by board members of the podcasting company Odeo. Dorsey introduced the idea of an individual using an SMS service to communicate with a small group. The original project code name for the service was twttr, an idea that Williams later ascribed to Noah Glass, inspired by Flickr and the five-character length of American SMS short codes. The developers initially considered "10958" as a short code, but later changed it to "40404" for "ease of use and memorability." Work on the project started on March 21, 2006, when Dorsey published the first Twitter message at 9:50 PM Pacific Standard Time (PST): "just setting up my twttr".
"...we came across the word 'twitter', and it was just perfect. The definition was 'a short burst of inconsequential information,' and 'chirps from birds'. And that's exactly what the product was." – Jack Dorsey
The first Twitter prototype was used as an internal service for Odeo employees and the full version was introduced publicly on July 15, 2006.In October 2006, Biz Stone, Evan Williams, Dorsey, and other members of Odeo formed Obvious Corporation and acquired Odeo and all of its assets–including Odeo.com and Twitter.com–from the investors and shareholders. Williams fired Glass who was silent about his part in Twitter's startup until 2011. Twitter spun off into its own company in April 2007.

Twitter has been compared to a web-based Internet Relay Chat (IRC) client.
Tweets are publicly visible by default; however, senders can restrict message delivery to just their followers. Users can tweet via the Twitter website, compatible external applications (such as for smartphones), or by Short Message Service (SMS) available in certain countries. While the service is free, accessing it through SMS may incur phone service provider fees.
Users may subscribe to other users' tweets – this is known as following and subscribers are known as followers or tweeps (Twitter + peeps).. The users can also check the people who are un-subscribing them on Twitter better known as unfollowing via various services.
Twitter allows users the ability to update their profile by using their mobile phone either by text messaging or by apps released for certain smartphones / tablets.
In a 2009 Time essay, technology author Steven Johnson described the basic mechanics of Twitter as "remarkably simple":
As a social network, Twitter revolves around the principle of followers. When you choose to follow another Twitter user, that user's tweets appear in reverse chronological order on your main Twitter page. If you follow 20 people, you'll see a mix of tweets scrolling down the page: breakfast-cereal updates, interesting new links, music recommendations, even musings on the future of education.
In June 2008, Twitter launched a verification program, allowing celebrities to get their accounts verified. Originally intended to help users verify which celebrity accounts were created by the celebrities themselves (and therefore are not fake), they have since been used to verify accounts of businesses and accounts for public figures who may not actually tweet but still wish to maintain control over the account that bears their name - for example, the Dalai Lama. Verified accounts can identified by a white check in a blue background, known as a verification badge, next to the user's full name, on the profile itself or next to the name in search results.


Content of Tweets according to Pear Analytics.
  News
  Spam
  Self-promotion
  Pointless babble
  Conversational
  Pass-along value
San Antonio-based market-research firm Pear Analytics analyzed 2,000 tweets (originating from the US and in English) over a two-week period in August 2009 from 11:00 AM to 5:00 PM (CST) and separated them into six categories:
  • Pointless babble – 40%
  • Conversational – 38%
  • Pass-along value – 9%
  • Self-promotion – 6%
  • Spam – 4%
  • News – 4%
Social networking researcher Danah Boyd responded to the Pear Analytics survey by arguing that what the Pear researchers labelled "pointless babble" is better characterized as "social grooming" and/or "peripheral awareness" (which she explains as persons "want[ing] to know what the people around them are thinking and doing and feeling, even when co-presence isn’t viable").


Twitter is ranked as one of the ten-most-visited websites worldwide by Alexa's web traffic analysis. Daily user estimates vary as the company does not publish statistics on active accounts. A February 2009 Compete.com blog entry ranked Twitter as the third most used social network based on their count of 6 million unique monthly visitors and 55 million monthly visits. In March 2009, a Nielsen.com blog ranked Twitter as the fastest-growing website in the Member Communities category for February 2009. Twitter had annual growth of 1,382 percent, increasing from 475,000 unique visitors in February 2008 to 7 million in February 2009. It was followed by Zimbio with a 240 percent increase, and Facebook with a 228 percent increase. Twitter has a user retention rate of forty percent.

Twitter has been used for a variety of purposes in many different industries and scenarios. For example, it has been used to organize protests, sometimes referred to as "Twitter Revolutions" and which include the 2011 Egyptian revolution, 2010–2011 Tunisian protests, 2009–2010 Iranian election protests, and 2009 Moldova civil unrest. The governments of Iran and Egypt blocked the service in retaliation. The service is also used as a form of civil disobedience: in 2010, users expressed outrage over the Twitter Joke Trial by making obvious jokes about terrorism;and in the British privacy injunction debate in the same country a year later, where several celebrities that had taken out anonymised injunctions, most notably the Manchester United player Ryan Giggs, were identified by thousands of users in protest to traditional journalism being censored.
Twitter is also increasingly used for making TV more interactive and social. This effect is sometimes referred to as the "virtual watercooler" or social television. Twitter has been used successfully to encourage people to watch live TV events, such as the Oscars, the Super Bowl and the MTV Video Music Awards; this strategy has however proven less effective with regularly scheduled TV shows. Such direct cross-promotions have been banned from French television due to regulations against secret advertising.
In May 2008, The Wall Street Journal wrote that social networking services such as Twitter "elicit mixed feelings in the technology-savvy people who have been their early adopters. Fans say they are a good way to keep in touch with busy friends. But some users are starting to feel 'too' connected, as they grapple with check-in messages at odd hours, higher cellphone bills and the need to tell acquaintances to stop announcing what they're having for dinner."
Tech writer Bruce Sterling opined in 2007 that using Twitter for "literate communication" is "about as likely as firing up a CB radio and hearing some guy recite the Iliad". In September 2008, the journalist Clive Thompson mused in a The New York Times Magazine editorial that the service had expanded narcissism into "a new, supermetabolic extreme—the ultimate expression of a generation of celebrity-addled youths who believe their every utterance is fascinating and ought to be shared with the world." Conversely, Vancouver Sun columnist Steve Dotto opined that part of Twitter's appeal is the challenge of trying to publish such messages in tight constraints, and Jonathan Zittrain, professor of Internet law at Harvard Law School, said that "the qualities that make Twitter seem inane and half-baked are what makes it so powerful".
In 2009, Nielsen Online reported that Twitter has a user retention rate of forty percent. Many people stop using the service after a month, therefore the site may potentially reach only about ten percent of all Internet users. In 2009, Twitter won the "Breakout of the Year" Webby Award. During a February 2009 discussion on National Public Radio's Weekend Edition, the journalist Daniel Schorr stated that Twitter accounts of events lacked rigorous fact-checking and other editorial improvements. In response, Andy Carvin gave Schorr two examples of breaking news stories that played out on Twitter and said users wanted first-hand accounts and sometimes debunked stories. Time magazine acknowledged growing level of influence in its 2010 Time 100; to determine the influence of people, it used a formula based on famous social networking sites, Twitter and Facebook. The list ranges from Barack Obama and Oprah Winfrey to Lady Gaga and Ashton Kutcher.

p/s: for full text and citations go to http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter

Wednesday, November 2, 2011

Allah Knows by Zain Bhikha

Mengapa Kita Tak Kaya - Kaya (source: www.iluvislam.com)

Mengapa Kita Tak Kaya - Kaya?

Artikel kali ini mungkin kata-kata yang biasa kita dengar dalam kehidupan seharian kita. Namun suka untuk saya kongsikan juga sebagai peringatan. Manusia itu kan mudah lupa, jadi harus diingatkan selalu. Mungkin sesetengah orang akan bertanya pada Allah "kenapa aku masih hidup miskin sedangkan aku bekerja kuat dan tak putus-putus berdoa".
Kenapa agaknya?
Kalau soalan "kenapa" tentu hanya Allah yang boleh menjawabnya. Tapi soalan saya "kenapa agaknya".
Dari segi logik akal kenapa Allah tidak memakbulkan doa kita untuk menjadi kaya?
Mungkin,
1. Allah tahu jika kita menjadi kaya kita akan menjadi sombong
2. Allah tahu jika kita menjadi kaya kita akan lupa berdoa kepadanya
3. Allah masih mahu menguji kita sejauh mana kita akan bersabar dengan ujian berada di dalam kemiskinan / kesederhanaan sama ada kita merungut, atau tidak
4. Belum masanya Allah mahu berikan kita kesenangan kepada kita dengan kemewahan
Terlalu banyak kemungkinan yang kadang-kala tidak terjangkau oleh pemikiran kita. Allah tahu sesuatu yang kita tidak ketahui.
Allah mahu kita sentiasa meminta dan merayu kepadaNya. Tetapi jangan pula kita meminta yang bukan-bukan. Jika sekadar meminta dan berdoa pun tanpa usaha jangan bermimpi Allah akan tunaikan hasrat kita. Allah akan memberi mengikut kemampuan kita. Tapi tidak mustahil juga Allah akan memberi sesuatu kepada hambaNya walaupun hambaNya kurang usaha dan itu dinamakan Istidraj. Itu juga adalah salah satu bentuk ujian.
Manusia kadang-kala nampak kekayaan itu hanya dari segi material sahaja. Kaya harta belum tentu bahagia. Kebahagiaan itu juga adalah satu kekayaan. Pernah tidak kita rasa "mudahnya urusan aku" , satu perkara selesai tanpa ada masalah yang serius. Mungkin doa kita dah dimakbulkan cuma dalam bentuk yang lain.
Allah tak berikan kita kekayaan tapi Allah permudahkan urusan kita. Apa guna banyak duit tapi banyak kesulitan dalam hidup? Apa guna gaji besar tapi hutang keliling pinggang. Pernahkah kita terasa duit yang ada pada kita sekejap sahaja habis dan kita tidak nampak apa yang kita beli? Mungkin ini juga ada kaitan dengan keberkatan. Ada orang gajinya kecil namun mampu membeli macam-macam. Simpanannya, juga sudah banyak berbanding kita yang gaji lebih besar tapi langsung tak ada simpanan. Fikir-fikirkan.
Allah menurunkan ujian kerana Allah mahu kita sentiasa ingat padaNya. Contohnya, ujian perasaan. Kadang-kala kita merintih kenapa Allah seksa jiwa dan perasaan kita kerana masih ingatkan kisah cinta yang mungkin dah berakhir 4 atau 5 tahun lepas sehingga kita tutupkan hati kita pada orang lain.
Sedangkan si dia dah bergembira bersama orang lain? Kenapa? Manusia sering bertanya kan. Persoalan-persoalan yang dicipta itu sangat bagus jika kita fikirkan sebab musababnya. Bukan merintih kenapa dan terus merintih. Kerana Allah mahu kita sentiasa dekat padaNya. Sentiasa menyebut namaNya. Percayalah suatu hari nanti pasti Allah akan gantikan perasaan itu kepada insan yang benar-benar layak untuk kita.
Kita juga kena ingat dan terapkan dalam diri kita, kekayaan itu satu ujian. Memang saya pun kalau boleh inginkan harta yang banyak, nak beli apa pun boleh tetapi kalau dengan menjadi kaya mampu membuatkan saya melupakan Allah, saya redha jika saya hanya berada di level sederhana. Cukup makan dan pakai serta boleh membahagiakan keluarga.
Letakkan keyakinan dan kepercayaan pada Allah swt. Put your belive in Allah. InsyaAllah.

Tuesday, November 1, 2011

Congrats, Dr. Mohd Salleh to-be..

Assalamualaikum..

Congratulations to my husband on his convocation.. (20 October 2011).. Love you so much!
You have a M.Sc. now, dear ..and a few steps more to become a PhD.. Love you!

receiving his scroll from the king

the king's car..hehe


in front of the DATC

Congrats again!

UiTM 75th Convocation

M. Sc. (no.3)

And a feast to celebrate.. haha.. Rawani Hadramawt is the best!


yummy!

lamb-inside..

super yummy!!
next convocation will be me.. insyaAllah.. pray for me!





 

Tuesday, October 25, 2011

Ombak Rindu

Assalamualaikum..

Baru lepas terpandang preview filem 'Ombak Rindu' kat Astro Citra..macam best.. cari dalam youtube..ni je yg dapat.. hehe..
Tak sabar nak tengok 1st December nanti.. :-)


Attention to all cheesy lovers!

Assalamualaikum..

In order to celebrate my husband's graduation, we went to Pizza Hut and try the new Ultimate Cheesy 7.  With 7 types of cheese you may indulged in plus 3 added toppings that you may choose (optional).. It's definitely a heaven for cheesy lovers.. oh..there's also a contest that you may participate if you spend at least RM30 for the pizza.
Here's the pizza on the menu..the 7 cheeses are romano, monterey jack, parmesan, provolone, mozarella, cheddar and Philadelphia cream cheese..


You may choose the set or a'la carte (Maybankard holders get 30% off)- just like we had..hehe..


Here comes our pizza..Ultimate Cheesy 7 with chicken (and mushroom) topping. or you may choose to add pepperoni or hawaiian chicken. (add RM2, if I'm not mistaken). if you just want to taste the cheese, no need to add the toppings.. :-)


Closer look..


oh.. the white balls on top are the Philadelphia cream cheese.. look..


you may put the ball aside and dip the pizza with it...


OR.. you can spread it on your pizza (just like my husband did)..


after finished your pizza, don't forget to enter the contest..great prizes are offered!


how to enter..


For more info, go to your nearest Pizza Hut restaurants or www.pizzahut.com.my or facebook.com (search for pizza hut malaysia..great coupons are offered too).
that's all... :-)


Saturday, October 15, 2011

Situasi..

Situasi 1:
Di sebuah sekolah:
Pelajar A: Dapat 9A!! Seronoknya!
Pelajar B: 1A pun tak ada..kecewanya...hmm..

Situasi 2:
Di dalam sebuah pejabat:
Pekerja A: Aku naik pangkat lagi..gaji pun naik..
Pekerja B: Dah lama aku kerja kat sini.. tapi masih di takuk lama juga..

Cuba anda bandingkan situasi di atas.. memang berbeza kan?
Semua orang pasti inginkan situasi yang dialami oleh pelajar A atau pekerja A. Tetapi, ada masanya kita akan menghadapi situasi seperti yang dialami oleh pelajar B atau pekerja B.

Jika dilihat dari zahirnya, pasti situasi si A lebih menyenangkan dan si A pasti sangat gembira. Tetapi, adakah kegembiraan itu diiringi dengan rasa syukur dan berterima kasih? Boleh jadi si A akan berasa bangga hingga lupa siapa yang menempatkan dia di tahap itu..mungkin juga dia akan berasa yang dirinya lebih baik dan lebih tinggi dari orang di sekelilingnya hingga sanggup memperkecilkan orang lain..

Situasi yang dialami oleh si B agak mengecewakan. Dia mungkin akan berasa rendah diri dan lebih teruk lagi dia akan kehilangan keyakinan diri. Dia akan berasa kecil di kalangan orang sekelilingnya dan mungkin ada suara-suara sumbang yang akan memperlekehkan dirinya.

Kesimpulannya, situasi si A dan situasi si B adalah UJIAN daripada Allah s.w.t. Bagaimana kita membawa diri dan menghadapi situasi itu yang akan membezakan kita sesama manusia. Tiada bezanya si A dan si B jika mereka tidak menyedari daripada siapa datangnya situasi itu. Kekayaan dan kemiskinan, kesihatan dan kesakitan, menjadi pemimpin dan rakyat biasa, dan perkara-perkara bertentangan yang lain adalah dua bentuk ujian yang SAMA TAPI TAK SERUPA.
Renungkanlah.

Wednesday, October 12, 2011

the pain..

Assalamualaikum..

I'm not feeling very well right now.. I've been sick since last night.. Thanks to my husband for treating me like a princess during this hard time.. thank you so much,dear..

Sunday, October 9, 2011

Crazy for books!

Assalamualaikum..

Last Saturday, me and husband went to MAEPS Serdang.. book hunting again! hehe..this time it is the BIG BAD WOLF BOOK SALE.. I just knew about it on Friday through facebook..so on our way back to my in-laws home, we managed to drop by at the sale.. it was HUGE ! we took a trem to go to the hall and the people was like thousands.. and I was like..'rambang mata' because the prices are super LOW!.. so, as we are very concern about our budget thus I have to put back some of the books..so I just bought these:

yay!!

definitely a book-aholic

bread and chicken

look at the price!
thanx for organizing this magnificent event!

ooo.. the event will end on 16th October 2011.. so friends.. grab the books while you can!
oh, I'm super excited!
can't wait to read those darlings..but I have to focus on my thesis first.. haha..
till then..