Saturday, October 15, 2011

Situasi..

Situasi 1:
Di sebuah sekolah:
Pelajar A: Dapat 9A!! Seronoknya!
Pelajar B: 1A pun tak ada..kecewanya...hmm..

Situasi 2:
Di dalam sebuah pejabat:
Pekerja A: Aku naik pangkat lagi..gaji pun naik..
Pekerja B: Dah lama aku kerja kat sini.. tapi masih di takuk lama juga..

Cuba anda bandingkan situasi di atas.. memang berbeza kan?
Semua orang pasti inginkan situasi yang dialami oleh pelajar A atau pekerja A. Tetapi, ada masanya kita akan menghadapi situasi seperti yang dialami oleh pelajar B atau pekerja B.

Jika dilihat dari zahirnya, pasti situasi si A lebih menyenangkan dan si A pasti sangat gembira. Tetapi, adakah kegembiraan itu diiringi dengan rasa syukur dan berterima kasih? Boleh jadi si A akan berasa bangga hingga lupa siapa yang menempatkan dia di tahap itu..mungkin juga dia akan berasa yang dirinya lebih baik dan lebih tinggi dari orang di sekelilingnya hingga sanggup memperkecilkan orang lain..

Situasi yang dialami oleh si B agak mengecewakan. Dia mungkin akan berasa rendah diri dan lebih teruk lagi dia akan kehilangan keyakinan diri. Dia akan berasa kecil di kalangan orang sekelilingnya dan mungkin ada suara-suara sumbang yang akan memperlekehkan dirinya.

Kesimpulannya, situasi si A dan situasi si B adalah UJIAN daripada Allah s.w.t. Bagaimana kita membawa diri dan menghadapi situasi itu yang akan membezakan kita sesama manusia. Tiada bezanya si A dan si B jika mereka tidak menyedari daripada siapa datangnya situasi itu. Kekayaan dan kemiskinan, kesihatan dan kesakitan, menjadi pemimpin dan rakyat biasa, dan perkara-perkara bertentangan yang lain adalah dua bentuk ujian yang SAMA TAPI TAK SERUPA.
Renungkanlah.

No comments: