Wednesday, March 4, 2015

2 minggu sebelum bersalin....

Assalamualaikum,

Aisyah Raniya dijangka lahir pada 19 Oktober 2014. Jadi, saya dah mula cuti 2 minggu sebelum tarikh tu.. kenapa cuti awal? Hehe.. anak sulung kan.. tak tahu apa nak dijangka..lepas je raya haji, terus cuti.. lagipun, nak rehat dari kerja-kerja makmal.. dah tak larat..
Hari Rabu, 15 Oktober 2014.. pukul 4am.. badan rasa semacam.. rasa macam nak buang air besar tapi bukan.. saya pun kejutlah En Salleh.. apa lagi.. teruslah ke hospital..

Sampai je hospital, rasa berdebar-debar.. haha.. lepas 'check-in' (check-in kat PAC (Patient Assesment Center) je, bukan wad) terus disuruh tukar seluar ke kain batik, check tekanan darah, jantung baby, etc.. beberapa jam tunggu, check 'jalan'/ bukaan pula.. yang ni paling tak suka.. sakitnya..hmm.. doktor yang pertama kata tak buka lagi tapi dia tak pasti. Dia kata dia akan panggil doktor yang lebih senior.. huh.. tunggu lagi.. lepas beberapa minit, doktor lain datang, dia kata dah buka 2cm tapi selalunya lambat lagi..dia bagi kebenaran untuk balik..

Lega!. Oh, masa check-in tu, En Salleh kena tunggu kat luar.. tak boleh masuk. Sedihnya. Ye la, kat PAC tu ramai ibu-ibu yang tengah tunggu masa nak bersalin..memanglah tak boleh masuk..

Jadi, kami pun baliklah.. sampai rumah, kami pun berehatlah.. tidur sekejap. Dah tengah hari, saya pun mulalah nak buat kerja rumah..kemas itu ini, nak basuh baju.. tiba-tiba ada nampak darah kat seluar yang saya pakai.. huhu.. tanda ke ni? tapi tak rasa sakit.. kami pun tertanya-tanya nak pergi hospital semula ke tak..

Saya buat keputusan nak pergi hospital semula.. jadi kami pun pergilah.. bermulalah proses pemeriksaan yang macam saya cerita kat atas tu semula.. dan akhirnya doktor suruh saya buat keputusan nak balik atau tunggu di hospital sebab tanda dah ada cuma bukaan masih 2cm.. doktor kata boleh tinggal tapi katil tak ada.. kalau balik, takut ada kecemasan nanti menyusahkan saya dan suami pula atau tak sempat sampai hospital..

Jadi, duduklah saya di PAC. Punyalah ramai, dan yang ada hanya kerusi.. seksanya. Tapi yang seronok sebab jumpa ramai orang, borak-borak. Yang tak seronok, tidur atas kerusi. Nak tahu selama berapa hari?? haha... 4 hari .. dari hari Rabu (15 Oktober 2014)-Sabtu pagi (18 Oktober 2014). Suami saya pula tidur kat lobi pelawat.. kesian dia.. punyalah banyak dugaan kami nak tunggu kelahiran anak bertuah ni.. 

Sepanjang hari Rabu-Sabtu tu, hari-hari ada check-up, check 'jalan'..dah buka berapa cm..tiba hari Khamis, bukaan dah 3cm.. tiba hari Jumaat malam tu saya dah gelisah sebab dah tak tahan tidur atas kerusi je.. saya pun jumpa doktor yang bertugas dan doktor kata tak boleh balik sebab bukaan dah 3cm dan saya dalam pemantauan doktor, bila-bila boleh bersalin.. kecewa rasa.. jadi saya dan suami pun tabahlah menunggu..

Nak tahu apa yang berlaku pada Sabtu pagi 18 Oktober 2014.. tunggu.. hehe..

till then,
love love..






2 comments:

LydSunshine said...

Okay. menunggu dgn sabar kisah seterusnya.

QasehnyaRania said...

saya trun darah terus pergi spital.padahal mmg tahu lmbt lg.anak sulung kan

pastu bila sampai spital nurse check dah ada jln.
doktor suruh admit je.saya ikut j.hihi

pastu terjumpa mmber kebetulan nurse di situ.katanya nape x blk je blh pergi jaln jln bg buka lag bukaan tu.

xpalah saya okje..
esok pg baru bersalin
ddk dlm wad pon sonok semacam je cma sedih sbb suami x blh teman.