Wednesday, December 20, 2017

Anak anda ada masalah 'speech delay'?

Assalamualaikum,

Perkembangan anak-anak memang menjadi tumpuan ibu bapa. Terutamanya 'first-time parents'. Sama juga dengan ibu bapa baru yamg lain, saya dan suami memang sangat 'zero-knowledge' pasal kanak-kanak apatah lagi 'parenting skills'.

Menjadi ibu bapa dan dalam masa yang sama sedang belajar, memang sangat mencabar. We hardly had time with our only child at that time, Aisyah Raniya. Keluar rumah pukul 7.30 pagi dan akan sampai di rumah paling awal jam 9 malam. Itupun kadang-kadang terlajak sampai pukul 3 pagi. Luckily I have my parents who take good care of our daughter. Kalau orang lain memang takkan sangguplah.. 

Menghampiri umur dua tahun (tahun lepas), Raniya memang tak lancar bercakap (mama pun dia tak pandai sebut). Mungkin kerana beberapa faktor. 

- Saya dan suami jarang ada dengan dia. Apatah lagi nak bercakap dengan dia.
- Pendedahan kepada gajet (handphone, Youtube)
- Walaupun ibu bapa saya yang jaga Raniya, saya faham mereka juga tak dapat nak beri 100% perhatian kerana ada tanggungjawab lain juga
- Mungkin sebab saya dan suami pendiam (ni ada orang pernah cakap..  'parents pendiam, so anak pun susah la nak bercakap'.. hmm.. sedih tau bila kena 'tuduh' macam tu).
- Mungkin sebab tak ada kawan sebaya (selalunya kalau duduk di taska akan ada kawan-kawan dan budak-budak pun bercakap sesama sendiri)

Rasa bersalah dan berdosa sangat-sangat sebab rasa macam dah abaikan dia. Setelah disahkan hamil lagi pada Oktober tahun lepas, saya mengalami muntah-muntah yang agak teruk, cepat penat dan kerap sakit kepala yang berlarutan sehingga kandungan hampir 5 bulan. Memandangkan saya hanya sedang menulis, saya dapat kebenaran untuk 'stay-at-home'. 

Alhamdulillah. Allah bagi jalan untuk saya tebus balik apa yang saya tak dapat buat sebelum tu. Saya mula berbual dengan Raniya, tanya dia soalan yang simple. Macam 'Niya nak apa?, Niya nak tengok cerita apa?, Niya nak minum apa? Nak baca buku apa?' Things like that. And guess what? She started talking. Alhamdulillah. Lama kelamaan dia dah pandai sebut apa dia nak. Dan sekarang dah boleh bercakap ayat penuh. 

Jadi, kalau anda perasan yang anak anda lewat bercakap, mulakan dengan berbual-bual dengan dia. Tanya dia macam-macam. Just talk. And let him or her reply. Tapi kalau dah usaha macam-macam dan tak berjaya, baik rujuk kepada pakar.

Dan sekarang saya sedang usaha untuk potty-train Raniya. Setakat ni masih belum berjaya.
Any tips?

*throwback gambar Raniya masa baby






till then,
love love.


No comments: